Geurmarketing
De resultaten spreken voor zich: tevreden klanten die meer (tijd) spenderen, uw merk intenser beleven en langer herinneren.
Waarom geur?
Om in de huidige complexe en competitieve markt onderscheidend te zijn, is het van levensbelang een klant een onvergetelijke ervaring te bieden en daarnaast te bouwen aan een diepgaande en langdurige relatie.
Het menselijk reukzintuig is het meest krachtige zintuig als het gaat om emoties en herinneringen. Door slim gebruik te maken van geur zijn merken in staat om een diepgaande, emotionele band met zijn klanten op te bouwen. Dit draagt bij aan het versterken en verlengen van de merkherinnering.
Geur kan niet alleen nieuwe klanten aantrekken, maar ook uw verkoopresultaat en de waardeperceptie positief beïnvloeden. Bovendien draagt geur voor een belangrijk deel bij aan het versterken en verlengen van de merkbeleving, -herinnering en het verbeteren van de algehele klanttevredenheid.
Geurmarketing;Onderdeel van de zintuiglijke marketing gericht op het reukzintuig
undefifew,w[,
Reuk
/
Herinnering
75% van onze dagelijkse emoties wordt beïnvloed door geur. Dit komt door de directe verbinding tussen ons reukzintuig en het limbisch systeem in onze hersenen. Dit deel van onze hersenen reguleert onze emoties en herinneringen en vormt de wetenschappelijke verklaring van de kracht van geur.
In het limbisch systeem in de hersenen wordt een verband gelegd tussen een bepaalde geur en een bepaalde ervaring, dat langdurig opgeslagen wordt; door het opnieuw waarnemen van deze geur worden oude herinneringen en bijbehorende gevoelens opgeroepen.
Mensen zijn in staat om ongeveer 10.000 verschillende geuren te herkennen. Nog opmerkelijker is, dat mensen een bepaalde herinnering na 1 jaar met 65% nauwkeurigheid terug kunnen halen aan de hand van een geur. Dit in tegenstelling tot slechts 50% nauwkeurigheid bij een visuele prikkel na slechts 3 maanden. (bron: Sense of Smell Institute)
“75% van onze dagelijkse emoties wordt beïnvloed door geur. Naast ons zicht is het ons belangrijkste zintuig.”
De resultaten
De resultaten spreken voor zich: tevreden klanten die meer (tijd) besteden, uw merk intenser beleven en langer herinneren. Vele wetenschappelijke- en praktijkonderzoeken wijzen uit dat geur een grote invloed heeft op de merkbeleving van een consument. De juiste ambiancegeur is een uiterst doeltreffend middel om mensen te verleiden uw winkel te bezoeken. Daarnaast kan geur er op subtiele wijze ervoor zorgen dat consumenten meer tijd in de winkel doorbrengen.
De juiste geur versterkt uw merkidentiteit, zorgt voor een optimale ambiance voor zowel klanten, medewerkers als gasten en zorgt voor een sterk onderscheidend vermogen van uw organisatie.
Met behulp van een multi-zintuiglijk winkelexperiment in Peking, introduceerde een adviesbureau het merk ‘New Balance’ aan de Chinese consument. Een nostalgische geur van hout en leer werd ingezet om de geschiedenis en het vakmanschap van het merk over te brengen. Consumenten besteedden hierdoor twee keer zoveel in de winkel vergeleken met een soortgelijke winkel in de buurt. De ambiance nodigde hen uit langer in de winkel te verblijven. “Hoe langer een consument in een winkel verblijft, hoe meer geld ze besteden” (bron: adviesbureau Equal Strategy).